Steampunk

Photo by Atelieri O. Haapala

Photo by Atelieri O. Haapala

Steampunk (suomeksi höyrypunk) on 1980-luvulla kyberpunkista alkunsa saanut spekulatiivisen fiktion alalaji, joka ottaa vaikutteita 1800-luvun varhaisilta tieteiskirjailijoilta, kuten Jules Verneltä, H. G. Wellsiltä ja Mary Shelleyltä. Tarinoissa on usein sekä fantasian (ihmissudet, vampyyrit, taikuus) että tieteiskirjallisuuden (tiedettä, teknologiaa, yhteiskuntakritiikkiä) piirteitä. Höyrypunkin näyttämönä toimii joko viktoriaanisen ajan maailma, jossa historia on jollain tavoin vinksahtanut radaltaan, tai 1800-luvun teollistuvan yhteiskunnan kulttuurisiin (tapakulttuuri, vaatteet) ja teknologisiin (höyryvoima, kellokoneistot) piirteisiin perustuva vaihtoehtotodellisuus. Keskeistä steampunk-fiktiolle ei ole kuitenkaan tietty historiallinen viitekehys (so. steampunkin ei tarvitse sijoittua viktoriaaniseen Englantiin!) vaan tietty tunnelma, innovatiivisuus, estetiikka ja seikkailun jano, joka oli ominaista 1800-luvulle.

1800-luvun maailma oli murroksen kourissa. 1700-luvun lopulta alkanut teollinen vallankumous uudisti paitsi valmistamisen tapoja, myös yhteiskuntarakenteita. Porvarillinen keskiluokka nousi merkittäväksi tekijäksi. Raamatullisen maailmankuvan rinnalle nousi tieteellinen maailmankuva. Lääketiede, insinööritaito, biologia, paleontologia ja historiantutkimus ottivat aimo harppauksia eteenpäin. Varsinkin 1840-1860 -luvut olivat Euroopassa ennennäkemättömän kehityksen aikaa. Elettiin optimismin aikakautta. Toisaalta luokkajako oli edelleen tiukka. Rikkaat olivat yhä käsittämättömän rikkaita ja köyhät äärimmäisen köyhiä. Lapsityövoiman käyttö laajeni siihenastiseen huippuunsa. Köyhyys ja taudit kurittivat alempia yhteiskuntaluokkia ja nälkäkuoleman uhka oli aina läsnä. Kehityksen ja kauneuden rinnalla kulki kärsimys ja kuolema.

Steampunkin viehätys perustuu juuri tämän 1800-luvun henkisen tunnelman, sen ristiriitaisuuksien tavoittamiseen. Äärimmäisyydet viedään äärimmäisyyksiin lisäämällä tarinoihin tietoisia anakronismeja, poikkeamia tunnetusta historiasta. Hulluja koneita, aikamatkailua, zombeja.

2000-luvulla steampunkista on kehittynyt kokonainen alakulttuuri omine pukeutumistyyleineen, elokuvineen ja musiikkityyleineen.

 

Kirjallisuutta:

Carriger, Gail. Soulless (The Parasol Protectorate -sarja). 2009.
Gibson, William & Sterling, Bruce, The Difference Engine. 1991.
Hai, Magdalena, Kerjäläisprinsessa. 2012.
Harju, Markus & Meresmaa, J. S. (toim.), Steampunk! Koneita ja korsetteja. 2012.
Hodder, Mark, The Strange Affair of Spring Heeled Jack (Burton and Swinburne -sarja). 2010.
Jeter, K.W., Infernal Devices. 1987.
Mieville, China, Perdido Street Station. 2000.
Moorcock, Michael, The Warlord of the Air. 1971.
Priest, Cherie, Boneshaker. 2009.
Pullman, Philip, Kultainen kompassi (Universumien tomu -sarja). 1995.
Shelley, Mary, Frankenstein. 1818.
VanderMeer, Jeff & Chambers, S. J., The Steampunk Bible: An Illustrated Guide to the World of Imaginary Airships, Corsets and Goggles, Mad Scientists, and Strange Literature. 2011.
Verne, Jules, Sukelluslaivalla maapallon ympäri. 1870.
Wells, H. G., Aikakone. 1895.
Westerfeld, Scott, Leviathan. 2009.

Sarjakuvia:

Moore, Allan & O’Neill Kevin, The League of Extraordinary Gentlemen. 2002.

Girl Genius

2D Goggles

Wondermark

Sailor Twain

Elokuvia:

Aarreplaneetta (Treasure Planet)

Adèle Blanc-Secin uskomattomat seikkailut (Les aventures extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec)

Aikakone (The Time Machine)

Herrasmiesliiga (The League of Extraordinary Gentlemen)

Kolme muskettisoturia (The Three Musketeers)

Liikkuva linna (Hauru no ugoku shiro)

Sherlock Holmes

The Anachronism

Wild Wild West

Musiikkia:

Abney Park

Doctor Steel

Emilie Autumn

Professor Elemental

The Men That Will Not Be Blamed for Nothing

Vernian Process

Internet-sivuja:

Brassgoggles

Carnegear

Retro Rack

Steampunk.com

Steampunk Empire

Steampunk Magazine

The Steampunk Tribune

The Traveler’s Steampunk Blog

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *